E-komercija –
tavs bizness tiešsaistē
Atklāj jaunus biznesa horizontus un paplašini savu klientu loku, pārdodot preces un pakalpojumus tiešsaistē!
Kas ir e-komercija?
E-komercija (elektroniskā komercija, elektroniskā tirdzniecība, e-veikals, interneta veikals u. tml.) ir preču un pakalpojumu tirdzniecība ar interneta starpniecību jeb online. E-komercijas definīcijā jau slēpjas tās galvenā priekšrocība – iespēja, pateicoties interneta globālajai izplatībai, attīstīt biznesu un palielināt pārdošanas apjomus bez ģeogrāfiskiem, darba laika un telpas ierobežojumiem (mazākiem uzņēmumiem fiziska veikala pat var nebūt nemaz).
Kāpēc e-komercija ir tik nozīmīga?
Cilvēki iepērkas divu iemeslu vadīti – lai atrisinātu kādu situāciju un lai apmierinātu savas vajadzības. Un interneta veikals ir visātrākais veids, kā veikt pirkumu un līdz ar to arī gūt risinājumu.
Iepirkšanās internetā lielai daļai pasaules iedzīvotāju jau sen kļuvusi par neatņemamu dzīves sastāvdaļu. Līdz ar digitālās vides un tehnoloģiju attīstību un patērētāju paradumu maiņu, ko īpaši ietekmēja Covid-19 pandēmija, tiešsaistē nu ir iespējams iegādāties itin visu nepieciešamo – ikdienas pārtiku, higiēnas preces, apģērbu, elektrotehniku, mēbeles, būvmateriālus un citas preces visdažādākajās kategorijās, kā arī saņemt dažādus pakalpojumus, piemēram, banku, remontdarbu, nomas un citus.
Mūsdienu aizņemtajā laikmetā, kad katra minūte ir no svara, tas ir ļoti būtiski. Vairs nav jāapmeklē un ilgi jāstāv rindās dažādās tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas vietās, kā arī jāizdod nauda, piemēram, par transporta izdevumiem, lai nokļūtu līdz veikalam. Nereti preces un pakalpojumi internetā arī izmaksā krietni izdevīgāk. Bez šaubām, iepirkšanās online sniedz arī vērā ņemamu komfortu, jo visu nepieciešamo var saņemt, neizejot no mājas, turklāt jebkurā diennakts stundā. Tāpat internetā iespējams ērti salīdzināt dažādu uzņēmumu piedāvājumus, ko nav tik vienkārši izdarīt klātienes apmeklējumu laikā.
Tieši tāpēc ikvienam uzņēmējam, īpaši tiem, kas vada mazo vai vidējo biznesu, ir vērts nopietni aizdomāties par e-veikala izveidi, jo tas paver krietni plašākas iespējas pārdot savu piedāvājumu nekā produktu tirdzniecība vai pakalpojumu sniegšana klātienē.
SVARĪGI!
Pastāv maldīgs uzskats, ka daudzus pakalpojumus nevar pārdot internetā un ka e-komercija lielākoties ir par PREČU online tirdzniecību. Tā nav. Mūsdienās internetā var pārdot visu, tai skaitā pakalpojumus.
-
Digitālie produkti – e-grāmatas, e-žurnāli, video kursi, semināri u. tml.;
-
Online rezervāciju kalendārs ar apmaksu, piemēram, viesnīcām, atpūtas namiņiem, galdiņiem kafejnīcās, online jogas un citu sporta veidu nodarbībām, tiešsaistes semināriem un mācību kursiem (make-up, mandalu zīmēšanas, stilistu, angļu valodas, mājaslapu izstrādes, grāmatvedības, transportlīdzekļu vadīšanas un citām apmācībām);
-
Ēdienu, pārtikas un citu produktu piegāde;
-
Abonementi, piemēram, auto mazgātuvēs, mauriņa pļaušanai, telpu apsaimniekošanai utt.;
-
Dāvanu kartes skaistumkopšanas salona, SPA, baseina, pirts, sporta kluba apmeklējumiem, izbraucieniem ar kartingu, lidojumiem ar deltaplānu;
-
Biļetes uz pasākumiem – koncertiem, teātra izrādēm, meistarklasēm, izstādēm utt.;
-
Noma – transportam, elektrotehnikai, instrumentiem, būvtehnikai u. c.;
-
Abonēšanas (subscription) tipa pakalpojumi ar piekļuvi maksas materiāliem, piemēram, ģitāras nodarbības, ēdienu gatavošanas kursi utt.
Tas viss un vēl vairāk ir pārdodams un nopērkams internetā!
E-komercijas straujā izaugsme
E-komercija šobrīd ir straujāk augošais tirdzniecības veids, ko apliecina gan globālo, gan Latvijas pētījumu dati.
-
Pandēmijas laikā e-komercija veidoja 19,5% no globālās mazumtirdzniecības, salīdzinot ar laiku pirms pandēmijas (13,6%);
-
2021. gadā pasaulē e-veikalu lietotāju skaits sasniedza aptuveni 2,14 miljardus, kas ir vairāk nekā ceturtā daļa jeb 27,6% no 7,74 miljardiem pasaules iedzīvotāju. Online pircēju skaits pēdējos gados ir krasi pieaudzis, piemēram, 2021. gadā internetā iepirkās par 900 miljoniem vairāk cilvēku nekā 2020. gadā;
-
38% Latvijas iedzīvotāju internetā iepērkas vismaz reizi mēnesī ("Mastercard" un Finanšu nozares asociācijas pētījums, kas veikts sadarbībā ar pētījumu centru SKDS 2022. gada janvārī, aptaujājot 1005 respondentus vecumā no 18 līdz 75 gadiem);
-
Gandrīz 80% Latvijas iedzīvotāju ir būtiski, ka uzņēmumu preces un pakalpojumus var iegādāties tiešsaistē, un 2022. gadā pirkumus tiešsaistē veic jau katrs trešais iedzīvotājs;
Līdz ar to, ņemot vērā e-komercijas tendences un interneta tehnoloģiju pieaugošo popularitāti sabiedrībā, paredzams, ka e-komercijā izaugsme būs vērojama arī turpmāk.
Kāpēc tavam uzņēmumam vērts aizdomāties par e-komerciju?
E-komercijas priekšrocību saraksts ir iespaidīgs, un tās visas var izbaudīt, tikai reāli sākot darboties šajā lauciņā. Minēsim dažus no svarīgākākajiem ieguvumiem, kas var sagaidīt tavu uzņēmumu, pārceļot savu biznesu uz digitālo vidi.
Biznesa attīstība globālā mērogā
Iekļūt starptautiskā tirgū, uzņēmumam darbojoties tikai klātienē, ir ļoti sarežģīti. Tiesa, šim mērķim var ieguldīt vērienīgus līdzekļus mārketinga aktivitātēs, taču ilgtermiņā tas nebūs tik rentabli kā tad, ja uzņēmums un tā piedāvājums būs pieejams arī interneta vidē, turklāt prasīs ilgāku laiku. Ja vēlies, lai tavs bizness nebūtu piesaistīts konkrētam reģionam un tu varētu tirgot savas prece un pakalpojumus ne vien savā pilsētā vai valstī, bet arī starptautiskā līmenī, tad e-veikals ir efektīvākais un ātrākais veids, kā paplašināt sava uzņēmuma darbības rādiusu.
Pārdošana 24/7
Interneta tirdzniecība strādā 24 stundas diennaktī un septiņas dienas nedēļā, sniedzot klientiem iespēju iegādāties tieši to preci, ko viņi vēlas, un tieši tad, kad viņi to vēlas. Tavam uzņēmumam tā ir iespēja nepalaist garām klientus arī ārpus darba laika.
Augsta rentabilitāte
Šodien cilvēki arvien vairāk iepērkas tiešsaistē, nevis klātienē, un ar katru gadu tiešsaistes pirkumu skaits interneta veikalos un līdz ar to arī elektroniskās tirdzniecības biznesa peļņa pieaug. Tieši tāpēc e-komercija ir krietni rentablāka nekā klātienes tirdzniecība.
Lai arī e-veikala izstrāde izmaksā mazāk nekā fiziska veikala izveide, arī tas prasa pastāvīgas investīcijas. Tomēr atšķirība, salīdzinot klātienes un online biznesa izdevumus, ir diezgan būtiska. Telpu īre, komunālie izdevumi, nekustamā īpašuma nodoklis, apdrošināšana utt. – e-veikalam tas viss nav vajadzīgs, kas ļauj piedāvāt preces vai pakalpojumus par konkurētspējīgākām, klientiem patīkamākām cenām. Bez tam pilnvērtīgai fiziska veikala funkcionēšanai nepieciešams arī vairāk darbaspēka nekā e-veikalam.
Vēl viena būtiska e-komercijas priekšrocība ir tā, ka e-veikalā izvietojamo preču skaits ir neierobežots, savukārt fiziskā tirdzniecības vietā, lai papildinātu sortimentu, visticamāk, nāksies meklēt papildu telpas, iespējams, arī papildu darbiniekus, kas šīs preces pārzinās. Un tavam uzņēmumam tas nozīmēs papildu izdevumus.
Fizisks veikals saistīts arī ar vairāk riskiem – iespējamām zādzībām, preču bojājumiem, iztrūkumiem. To, protams, iespējams konrolēt ar novērošanas kamerām un noalgojot apsardzes darbinieku vai apsardzes firmu, bet, salīdzinot ar e-komerciju, tas, visticamāk, izmaksās vairāk. Lai e-veikals būtu drošībā, jāatrod vien pieredzējis speciālists, kas to pastāvīgi uzraudzīs, nepieļaujot mājaslapas uzlaušanas mēģinājumus.
Elastīgs pārdošanas instruments
Tavi potenciālie klienti izmanto internetu, ne vien lai iegādātos kādu preci, bet arī lai vieglāk pieņemtu lēmumu par to, ko tieši un kur viņi vēlas nopirkt. Izvietojot preces vai informāciju par pakalpojumiem interneta veikalā, būs lielāka iespēja, ka tavu piedāvājumu kāds iegādāsies, jo interneta veikalā ir krietni plašākas iespējas parādīt potenciālajiem klientiem savas preces vai pakalpojuma priekšrocības un piesaistīt ar uzrunājošiem un oriģināliem aprakstiem, foto, video prezentācijām un citiem vizuāliem elementiem.
Tāpat e-komercija sniedz virkni iespēju eksperimentēt. Interneta veikalā jebkurā brīdī iespējams veikt izmaiņas, piemēram, izvietot banerus vai uzmanību piesaistošus elementus ar rīcības aicinājumiem (Call To Action), informēt par atlaidēm vai izveidot e-pastu kampaņas un izmēģināt daudzus citus digitālā mārketinga knifus. Turklāt jebkuru mājaslapā veikto izmaiņu efektivitāti iespējams detalizēti analizēt, kas ļauj pielāgot gan pašu e-veikala platformu, gan uzņēmuma piedāvājumu un komunikācijas stilu atbilstoši klientu interesei.
Pamata tirdniecības veids vai papildspēks klātienes biznesam
Vēloties uzsākt biznesu, e-veikals var būt gan kā vienīgā tirdzniecības forma, gan arīdzan kalpot par spēcīgu pamatu, ja ir vēlme nākotnē pārdot savus produktus un pakalpojumus arī fiziskā veikalā. E-veikals ir efektīvs instruments, ar kura palīdzību var izvērtēt cilvēku interesi, pieprasījumu pēc uzņēmuma piedāvājuma, pārdošanas un citus rādītājus, ko, nostiprinoties tirgū, var veiksmīgi izmantot biznesa organizācijai klātienē. Tāpat e-veikals var būt arī būtisks papildspēks jau esošam klātienes uzņēmumam, ļaujot ievērojami palielināt ieņēmumus un gūt plašākas biznesa attīstības iespējas.
Kas jāņem vērā, izstrādājot interneta veikalu?
Kā redzams, e-komercijai ir būtiska nozīme uzņēmuma darbībā, jo digitālajā pasaulē biznesa attīstībai nav robežu. Taču ir svarīgi ņemt vērā, ka, lai tavs e-veikals nestu augļus, tam jābūt pārdomātam līdz smalkākajai niansei. Interneta veikalam jādarbojas perfekti gan tehniskā ziņā, gan no klientu pieredzes skatpunkta, lai iepirkšanās būtu maksimāli ērta un raisītu vēlmi ne vien ilgāk uzkavēties interneta veikalā un arī nākotnē atgriezties tajā, bet arī rekomendēt e-veikalu citiem.
Piemēram, tehniski jānodrošina:
-
mājaslapas SEO optimizācija,
-
pirkuma pievienošanas grozam, maksājumu, piegādes, grāmatvedības sistēmas,
-
online atbalsta iespējas,
-
valodu mainīšanas opcijas,
-
e-pastu paziņojumi par jauniem pasūtījumiem,
-
automātisko rēķinu izveide un izsūtīšana,
-
analītikas iespējas
-
un virkne citu nianšu.
Savukārt no pircēja pieredzes skatpunkta jāparūpējas par to, lai interneta veikals:
-
satur visu svarīgāko informāciju (par uzņēmumu, tā piedāvātajiem produktiem/pakalpojumiem, norēķinu, piegādes, apmaksas un atgriešanas iespējām, garantijas nosacījumiem, kontaktinformāciju), turklāt saturam (tekstam, foto, video u .c) jābūt augstā kvalitātē;
-
būtu pārskatāms un funkcionāls. Svarīgi, lai e-veikala izvēlne un produktu katalogs būtu maksimāli vienkārši uztverams un intuitīvs, ar pārdomātu struktūru, dažādām filtrēšanas iespējām. Jānodrošina, lai interneta veikals būtu mobilajām ierīcēm draudzīgs, lai nekas neradītu šķēršļus pārlūkot e-veikalu gan mājās, gan atrodoties ceļā;
-
būtu vizuāli pievilcīgs, kas pastiprina vēlmi ilgāk uzkavēties e-veikalā un veikt pirkumu.
Interneta veikala, tāpat kā jebkuras mājaslapas, izstrāde prasa specializētas zināšanas, spēju apkopot, apstrādāt un sistematizēt lielu informācijas apjomu, kā arī domāt uz priekšu un iejusties e-veikala apmeklētāja lomā, tāpēc uztici šo uzdevumu pieredzējušam speciālistam – tas ir ne vien ērtāk, bet arī efektīvāk!