8 būtiskas nianses, ar ko atšķiras Google Analytics 4 no Analytics Universal

Updated: Sep 21

2020. gada oktobrī Google laida klajā jaunu analītikas servisa versiju Google Analytics 4 (GA4), kas no 2023. gada pilnībā aizstās iepriekšējās paaudzes Google Universal Analytics (UA). Gluži loģisks lēmums, jo interneta lietotāju paradumi laika gaitā ir krietni mainījušies, līdz ar to Google UA lietotāju uzvedības mērīšanas rīki ir novecojuši un vairs nespēj sniegt 100% precīzu un kvalitatīvu informāciju, kas ir ļoti svarīga, lai izdarītu pilnvērtīgus secinājumus un pieņemtu pamatotus mārketinga lēmumus.



Jaunizveidotās mājaslapas jau automātiski izmanto GA4, savukārt esošo mājaslapu īpašniekiem līdz 2023. gada 1. jūlijam pāreja uz jauno analītikas servisa versiju jāveic patstāvīgi. Tiem, kuri to vēl nav paveikuši, silti iesakām to izdarīt, jo atšķirības starp Google UA un GA4 ir diezgan būtiskas, turklāt jaunā analītikas servisa versija ir atbilstošāka mūsdienu mainīgajām digitālās vides tendencēm un prasībām.

Turpinājumā aplūkosim dažas svarīgākās atšķirības starp Google Universal Analytics un tās pēcteci GA4.

1. Uz notikumiem balstīts datu uzskaites modelis

Būtiskākā atšķirība – GA4 datu uzskaites modelis ir balstīts uz notikumiem un parametriem, nevis lapu skatījumiem. Jebkura mijiedarbība, tai skaitā lapas skatījums, un jebkurš ierastais Google UA trāpījuma veids GA4 tiek uzskatīts kā notikums. Proti, sesijas, lapu skatījumi, failu lejupielādes, lietotāja iesaistīšanās, lapas ritināšana, klikšķi, kontaktformas aizpilde, kļūdas mājaslapā un citas darbības – tie visi ir atsevišķi notikumi. Šāds algoritms ļauj labāk saprast, kā lietotāji „komunicē” ar mājaslapu vai aplikāciju.

2. Datu ievākšana vienlaikus no vairākām platformām

Atšķirībā no Universal, GA4 ievāc datus gan no interneta vietnēm, gan mobilajām aplikācijām un apvieno tos vienā pārskatā. Tas nozīmē, ka vairs nav jāizmanto vairāki rīki, lai atsevišķi analizētu lietotāju uzvedību dažādās platformās.

3. Citādāka struktūra

Lai uzlabotu datu apkopošanas un analizēšanas pieredzi, GA4 ir mainīta standarta pārskatu izvēlne, noņemot, apvienojot vai pārveidojot ierastos Google UA pārskatus. GA4 ir piecas galvenās sadaļas.

1) Dzīves cikls (Life cycle) – šeit var atrast visu informāciju par to, kā mājaslapā nokļūst tās apmeklētāji (Acquisition), kāda ir viņu iesaiste jeb aktivitāte (Engagement), kādi ir ieņēmumi no pirkumiem, reklāmām un abonementiem vietnēs un lietotnēs (Monetization), cik bieži un cik ilgi lietotāji uzturas mājaslapā vai mobilajā aplikācijā (Retention) utt. Šī sadaļa sniedz vērtīgu ieskatu, kas ļauj izprast lietotāju uzvedību dažādās platformās;

2) Lietotājs (User) – sadaļā „Demogrāfija” (Demographics) var klasificēt lietotājus pēc vecuma, atrašanās vietas, valodas un dzimuma, kā arī interesēm, balstoties uz viņu tiešsaistes pārlūkošanas un pirkšanas darbībām. Sadaļa ietver interaktīvas diagrammas un tabulas, kas palīdz vizualizēt datus. Savukārt sadaļā „Tehnoloģijas” (Tech) apkopota informācija par lietotāju ierīcēm, pārlūkprogrammām, operatīvajām sistēmām, kas mijiedarbojas ar mājaslapu;

3) Notikumi (Events) – šajā sadaļā tiek apkopota informācija par visiem notikumiem un konversijām (reklāmas atdevi);

4) Pārskats (Explore) – šeit apkopoti visi jaunie analītikas instrumenti. Iespējams gan izveidot savu analīzes šablonu, gan izmantot kādu no piedāvātajiem;

5) Uzstādījumi (Configure) – sadaļa, kur pielāgot mērķauditorijas uzstādījumus, lai apkopotu un analizētu dažādu auditorijas grupu datus.

4. Lietotāju privātums – pirmajā vietā

GA4 versijā lietotāju privātums ir prioritāte. Atšķirībā no UA, GA4 neuzglabā IP adreses un nebalstās uz bēdīgi slavenajiem sīkfailiem un trešo pušu datiem, kas ir lieliska ziņa ne tikai no lietotāju privātuma viedokļa, bet arī būtiska priekšrocība mājaslapu īpašniekiem, jo palīdz izvairīties no datu aizsardzības pārkāpumiem. Tomēr tas netraucē GA4 nodrošināt detalizētāku un visaptverošāku datu apkopojumu, kas ļauj vienlaikus ne vien vēl vairāk uzlabot lietotāja pieredzi, bet arī apmierināt lietotāja prasību – saglabāt datu konfidencialitāti.

5. Prognozes par lietotāju turpmāko rīcību

Ļoti vērtīga iespēja, ko piedāvā GA4, ir prognozes (Predictive metrics), kas sniegs dziļāku priekšstatu par klientiem un viņu iepirkšanās paradumiem. Pateicoties mašīnmācīšanās tehnoloģijai, GA4, balstoties uz lietotāju uzvedības analīzi, spēj noteikt reklāmguvuma varbūtību, piemēram, vai lietotājs, kas pēdējo 28 dienu laikā bijis aktīvs, tuvākajās septiņās dienās veiks pirkumu (Purchase probability), vai tomēr nākamo septiņu dienu laikā lietotājs, visticamāk, tavu mājaslapu neapmeklēs (Churn probability). Tāpat GA4 var paredzēt aptuvenos ieņēmumus no pirkuma tuvākajā nākotnē, pamatojoties uz lietotāja vēsturiskajiem datiem pēdējo 28 dienu laikā (Revenue prediction).

6. Uzlabotas analītikas iespējas

GA4 iespējams izveidot savām vajadzībām pielāgotas atskaites, veikt plašus pētījumus un analizēt datus pēc jebkurām interesējošām metrikām – analizēt atsevišķus lietotājus, kohortas (lietotāju grupas ar kopīgām pazīmēm), salīdzināt segmentus, pētīt lietotāja pārvietošanās ceļus mājaslapā utt. Agrāk šāda opcija bija pieejama tikai Google Analytics 360 lietotājiem.

7. Padziļinātāka lietotāju iesaistes analīze

GA4 vairs nav tāda jēdziena kā „Atlēcienu līmenis” (Bounce rate) jeb rādītājs, kas parāda trafika kvalitāti (jo tas zemāks, jo efektīvāk strādā mājaslapa un vairāk pirkumu tiek veikts). Bounce rate vietā tiek izmantoti „Iesaistes rādītāji” (Engagement), kas ļauj noskaidrot krietni detalizētāku informāciju par lietotāju uzvedību un līdz ar to viņus labāk izprast, piemēram, no kādām ierīcēm lietotāji visbiežāk veic pirkumus, kādam saturam dod priekšroku dažāda vecuma apmeklētāji, kādu valstu lietotāji biežāk skatās video, kādus video viņi skatās, kādu saturu lejupielādē, un citu informāciju.

8. Iespēja veikt korekcijas mērķos

Google UA varēja uzstādīt un izmantot tikai 20 mērķus, turklāt, ja laika gaitā tie kļuva neaktuāli, tos nebija iespējams dzēst. GA4 šī nepilnība ir novērsta un, ja nepieciešams pievienot papildu mērķus, iepriekšējos ir iespēja arhivēt, lai atbrīvotu vietu jaunajiem. Tās ir būtiskas izmaiņas, kas ļaus analizēt datus noteiktu kampaņu norises laikā vai noteiktās sezonās.

Secinājums

GA4 datu uzskaites algoritms nodrošina detalizētākus un precīzākus datus, kas mājaslapu īpašniekiem dod iespēju veikt kvalitatīvāku lietotāju uzvedības analīzi un, balstoties uz to, pieņemt pamatotākus un efektīvākus lēmumus, kas ļauj vieglāk sasniegt biznesa un mārketinga mērķus. Turklāt Google Analytics vienmēr ir bijis viens no populārākajiem instrumentiem SEO rīku arsenālā, bet GA4 iekļautie uzlabojumi noteikti veicinās SEO veiktspēju.

Atlicis vēl tikai mazāk nekā gads, līdz Universal Analytics beigs darboties, un visiem tās lietotājiem būs pilnībā jāpāriet uz Google Analytics 4. Tāpēc ir vērts jau tagad paralēli izveidot GA4 kontu, lai analītikas dati tiktu apkopoti arī šajā versijā, un laikus uzsākt iepazīšanos ar jaunās analītikas sistēmas darbības principiem un plašajām iespējām, izmēģinot un pārliecinoties par tās priekšrocībām praksē.



35 views0 comments