SEO (Search Engine Optimization) jeb mājaslapas optimizācija meklētājservisiem ir pasākumu komplekss, kas tiek īstenots ar mērķi popularizēt uzņēmuma mājaslapu interneta vidē, paaugstināt tās atrodamību un apmeklējumu skaitu, kā arī palīdzēt ieņemt un ilgtermiņā noturēt TOP pozīcijas pasaules vadošajā interneta meklētājservisā Google un citos atpazīstamos meklētājos, piemēram, Yandex, Yahoo un Bing. Kā tas darbosies? Ievadot Google meklēšanas laukā noteiktus atslēgvārdus vai frāzes, kas atbilst uzņēmuma darbības specifikai, lietotājs spēs ātrāk tevi pamanīt, savukārt tu – ieinteresēt potenciālo klientu ar savu piedāvājumu. Turklāt tā ir arī lieliska iespēja būtiski uzlabot mājaslapas vizuālo izskatu un padarīt to lietotājiem draudzīgu. Mājaslapas optimizācija meklētājservisiem ir viens no spēcīgākajiem un rentablākajiem digitālā mārketinga rīkiem, kas ļauj efektīvi sasniegt un ilgtermiņā palielināt uzņēmuma mērķauditoriju, līdz ar to uzlabojot peļņas rādītājus.
Pirmais iespaids par kādu uzņēmumu cilvēkam rodas vēl pirms viņš to ir apmeklējis – vienkārši ieraugot, kur tas atrodas. Pastāv stereotips – ja uzņēmums atrodas pašā pilsētas centrā, prestižā rajonā, tātad tas ir stabils un veiksmīgs, kas rada lielāku uzticamību. Šis stereotips strādā arī SEO optimizācijas jomā – mājaslapas, kas ir Google rezultātu augšdaļā, kā likums, šķiet uzticamākas, piesaistot plašākas auditorijas uzmanību. Padomā – vai tu izvēlētos tāda uzņēmuma pakalpojumus vai preces, kura mājaslapa meklētājā atrodas, piemēram, ceturtajā lapā un tālāk? Visticamāk, tev pat nepietiks pacietības tik ilgi meklēt. SEO optimizācija pozitīvi iedarbojas uz JEBKURA biznesa attīstību un pārdošanas apjomiem, un to savā labā var izmantot IKVIENS uzņēmums neatkarīgi no darbības sfēras. Iedomājies, tūkstošiem un pat miljoniem lietotāju varētu ik dienu pirkt tavu produkciju vai pakalpojumus internetā, bet tā vietā viņi atrod tavus konkurentus, kas jau ir parūpējušies par to, lai maksimāli bieži figurētu Google un citu meklētāju pirmajās pozīcijās... Vai tā jau nav pietiekami spēcīga motivācija optimizēt savu mājaslapu?
Galvenais mērķis, ko cenšas sasniegt meklētājservisi, ir padarīt informācijas meklēšanu interneta lietotājiem maksimāli ērtu, parādot meklēšanas rezultātu augšgalā tās mājaslapas, kas satur viskvalitatīvāko, vērtīgāko un interesantāko informāciju. Lai to panāktu, interneta meklētājserveru ranžēšanas algoritmi tiek pastāvīgi modificēti un papildināti, kas nozīmē to, ka arī SEO optimizācijas stratēģija ir regulāri jāpārskata un jāpilnveido. Piemēram, Google ranžē mājaslapas, balstoties uz vairāk nekā 200 dažādu faktoru izvērtējumu. No tiem kā būtiskākos var minēt mājaslapu veiktspēju un lietošanas ērtumu, domēna vecumu, satura atbilstību, oriģinalitāti un kvalitāti, tematikai atbilstošus atslēgvārdus un to īpatsvaru, kā arī ārējo saišu skaitu un kvalitāti.
Google meklētājservisa roboti pievērš pastiprinātu uzmanību mājaslapu koda struktūrai un kvalitātei, kā arī web lapas veiktspējai. Ja tā darbosies lēni un, atverot sadaļas un saites, uzrādīs kļūdas, iegūt augstas pozīcijas Google un citos meklētājos, visticamāk, būs sarežģīti.
Nav pieļaujams copy-paste jeb plaģiātisms – tikai oriģināls un lietotājiem aktuāls un noderīgs saturs, kas satur nišas meklētākos atslēgvārdus un frāzes. Satura izstrādātājam ir jāprot intuitīvi uzminēt, kāda informācija visvairāk interesēs web lapas apmeklētājus, kā arī jāpadomā par to, lai tā būtu vienkārši uztverama (izmantojot virsrakstus, apakšvirsrakstus, uzskaitījumus, izcelto tekstu, attēlus un tamlīdzīgi).
Lai web lapa būtu konkurētspējīga, tā nedrīkst būt pārāk sarežģīta un haotiska, tāda, kurā grūti atrast nepieciešamo informāciju. Pretējā gadījumā lietotājs, to apmeklējot, var viegli apjukt un izlemt, ka vienkāršāk būs atrast citu – konkurenta mājaslapu – ar līdzīgu tematiku, bet ar krietni saprotamāku un vienkāršāku dizainu. Ļoti būtiski nodrošināt ērtu lietošanas pieredzi ne tikai datorā, bet arīdzan viedtālrunī un planšetdatorā, jo no mobilajām ierīcēm internetu mūsdienās pārlūko krietni biežāk nekā no datora.
Meklētāju roboti ranžē mājaslapas, arī skatoties uz to, cik ilgi pastāv domēns, uzskatot, ka vecākas mājaslapas satur uzticamāku un kvalitatīvāku informāciju, kā arī tiek pastāvīgi optimizētas. Savukārt paredzēt, kas notiks ar jaunizveidotu mājaslapu, roboti nevar. Pilnīgi iespējams, ka tā tiks nākotnē attīstīta un optimizēta atbilstoši SEO principiem. Bet varbūt arī nē. Meklētājservisi nevar atļauties atdot TOP pozīcijas jaunām mājaslapām – tas ir pārāk liels risks piegādāt interneta lietotājiem nekvalitatīvus informācijas resursus.
Ja uz tavu web lapu būs atsauces no citiem uzticamiem interneta resursiem, un lietotāji to atzīs kā vērtīgu un aizraujošu, tas pozitīvi ietekmēs tavas mājaslapas pozīcijas meklētājservisos. Svarīgs nosacījums, kas jāievēro – saitēm jābūt izvietotām tādās interneta vietnēs, kuru tematika ir tuva tava uzņēmuma darbības jomai un mājaslapas saturam. Jāpiebilst, ka ārējās saites ir tikai mazs solis, lai paceltu mājaslapas pozīcijas, un negarantē, ka lapa uzreiz nokļūs meklēšanas rezultātu augšgalā.
Mūsdienās mājaslapu daudzums internetā ir diezgan iespaidīgs, un tas liecina par to, ka vairums šodien izvēlas attīstīt biznesu internetā. Mēs katrs cīnāmies par savu „vietu zem saules”, tāpēc konkurence ir nežēlīga. Ikviens vēlas atrasties meklētāju pirmajā lapā, pretējā gadījumā potenciālais klients viņu gluži vienkārši neatradīs. Tev var būt kvalitatīvi izstrādāta mājaslapa ar pievilcīgu dizainu un unikālu saturu, taču ar to vien ir par maz, lai nokļūtu pirmajās pozīcijās. Un tamdēļ domāta SEO optimizācija. Tas ir komplicēts process, kas sastāv no daudziem posmiem, kuros iesaistās pieredzes bagāta tehnisko speciālistu un radošo profesionāļu komanda.
1. Rūpīga klienta vajadzību apzināšana
Ar klientu tiek veikta telefoniska intervija vai saruna klātienē, lai izprastu viņa vajadzības un iespējas un varētu sastādīt atbilstošu darba uzdevumu plānu.
2. Tehniskais un drošības audits
Pirms mājaslapas optimizācijas uzsākšanas ar dažādu profesionālo analītikas rīku palīdzību tiek veikta padziļināta mājaslapas izpēte, kuras laikā tiek meklētas tās vājas puses no tehniskā un saturiskā viedokļa, kas varētu traucēt mājaslapas pozīciju celšanai Google. Šajā posmā tiek apkopota mājaslapas apmeklējumu statistika no meklētājsistēmām un citiem interneta resursiem, izpētītas lietotāju darbības web lapā un tādi mājaslapas rādītāji kā, piemēram, domēna vecums, drošības sertifikāti, sadaļu skaits, lapu indeksācijas kvalitāte, mājaslapas un tās sadaļu ielādes ātrums. Tāpat tiek pārbaudīts, vai korekti strādā visas sadaļas un iekšējās saites, novērtēta satura unikalitāte un kvalitāte, semantiskais kodols, web lapas lietošanas ērtums un daudzi citi faktori.
3. Optimizēšanas darbu plāns
Izanalizējot un apkopojot visu nepieciešamo informāciju, tiek piemeklētas efektīvākās problēmu novēršanas metodes un sastādīts tehniskais uzdevums web lapas programmētājiem kļūdu novēršanai un satura izstrādātājiem SEO principiem atbilstoša satura izveidei vai jau esošā satura pielāgošanai.
4. Tirgus un konkurentu analīze
Lai izveidotu maksimāli efektīvu mājaslapas SEO optimizācijas stratēģiju, ir svarīgi izprast „spēles noteikumus” konkrētā uzņēmuma darbības nozarē, kā arī izpētīt galveno konkurentu mājaslapu virzīšanas taktiku un meklētākos nišas atslēgvārdus un frāzes. Šis ir viens no svarīgākajiem SEO optimizācijas posmiem, jo no tā, cik kvalitatīvi un profesionāli tiks īstenots mājaslapas audits un veikts novērtējums, vislielākajā mērā atkarīga SEO optimizācijas rezultativitāte.
5. Mājaslapas iekšējā optimizācija
Būtībā šo posmu var dēvēt par sava veida kļūdu un nepilnību labojumu, jo mājaslapā tiek novērstas visas vājās puses, tā tiek optimizēta atbilstoši meklētājsistēmu prasībām jeb SEO vadlīnijām – gan tehniski, gan saturiski –, lai būtu iespējams panākt tās nokļūšanu un noturēšanu ilgtermiņā meklēšanas rezultātu TOP pozīcijās. Likvidējot tehniskās kļūdas un optimizējot saturu, mājaslapa kļūs arī lietotājiem uzticamāka, ērtāka un saistošāka, kā rezultātā ievērojami pieaugs web lapas apmeklētāju skaits un pagarināsies viņu uzturēšanās laiks vietnē, kā arī palielināsies iespējamība, ka potenciālais klients vai sadarbības partneris izvēlēsies tieši tavu produktu vai pakalpojumu.
6. Ārējā optimizācija
Ar to jāsaprot oriģināla satura izstrāde un izvietošana sociālajos tīklos un citās uzticamās interneta vietnēs, iekļaujot kvalitatīvi izveidotus backlinkus jeb ārējās saites uz atbilstošām web lapas sadaļām ar mērķi vēl vairāk uzlabot mājaslapas pozīcijas meklēšanas rezultātos pēc noteiktiem atslēgvārdiem vai frāzēm, kā arī popularizēt mājaslapu un veicināt uzņēmuma atpazīstamību un prestižu online vidē.
7. Uzturēšanas serviss
Ar iepriekš minētajām darbībām web lapas optimizācija nebeidzas. SEO ir nepārtraukts process, jo meklētājsistēmu prasības pastāvīgi mainās un klāt pievienojas arvien jaunas. Pēc mājaslapas pielāgošanas SEO principiem seko regulāra web lapas pozīciju kontrole Google, rezultātu izvērtēšana, no kā atkarīga turpmākā SEO stratēģija. SEO speciālisti pastāvīgi velta uzmanību aktualitātēm Google ranžēšanas algoritmos un veic atbilstošas optimizācijas darbības, piemēram, nomainot atslēgvārdus un frāzes un uzlabojot web lapas saturu. Par sasniegtajiem rezultātiem atkarībā no izvēlētā SEO optimizācijas plāna klientiem tiek regulāri sūtītas atskaites.
Kad būs redzami pirmie rezultāti pēc SEO optimizēšanas uzsākšanas?
Vairumā nozaru uzņēmumi ar savas mājaslapas virzīšanu meklētājsistēmās nodarbojas jau gadiem ilgi, un konkurence ir ļoti sīva. Tāpēc, lai web lapa, kurai uzsākta optimizācija, varētu iekarot meklētāju uzticību, ir nepieciešams laiks. Parasti pirmie pozitīvie rezultāti pēc optimizācijas darbiem bieži vien jau redzami pirmajā mēnesī, bet, lai nokļūtu TOP pozīcijās, vidēji paiet trīs līdz seši mēneši un pat vairāk atkarībā no mājaslapas vecuma (jaunām mājaslapām vajadzīgs ilgāks laiks), tās tehniskā un saturiskā stāvokļa. Tāpat mājaslapu virzīšanas laiku var ietekmēt, piemēram, konkurences pakāpe reģionā, kurā uzņēmums darbojas, un nozarē kopumā, kā arī izvēlētie atslēgvārdi, to meklēšanas sezonalitāte un daudzi citi faktori. Pēc SEO pakalpojuma pieteikšanas katra mājaslapa tiek izvērtēta individuāli, un speciālists var sniegt aptuvenas prognozes par gaidāmajiem rezultātiem.
Cik ilgu laiku aizņem mājaslapas optimizācija?
SEO optimizācija ir efektīva tikai pie nosacījuma, ja tā tiek veikta regulāri. Pārtraucot SEO pakalpojumu, mājaslapas pozīcijas Google meklēšanas rezultātos var ievērojami pasliktināties. Tāpat kā uzņēmums nedrīkst palikt dīkstāvē un tam ir pastāvīgi jāattīstās, tāpat arī mājaslapu optimizēšanai ir jāvelta regulāra uzmanība.
Man ir noslēgts līgums par SEO raksta izstrādi un izvietošanu SIA „Latvijas Tālrunis” uzturētajos interneta portālos, bet es neredzu atdevi…
Jāsaprot, ka SEO raksts jeb ārējās saites ir tikai neliela daļa no SEO optimizācijas procesa, kas nevar nodrošināt visus ieguvumus, ko ietver SEO pakalpojums kopumā. Ārējās saites (mājaslapas ārējā optimizācija) var tikai nedaudz pacelt mājaslapas pozīcijas, taču, ja mājaslapa nebūs optimizēta meklētājsistēmām iekšēji, rezultāts būs īslaicīgs.
Kas izvēlas atslēgvārdus mājaslapas virzīšanai?
Atslēgvārdu un frāžu saraksts ir klienta un speciālista sadarbības rezultāts. Jo tikai klients zina sava biznesa nianses un var informēt par galvenajiem virzieniem, kuru popularizēšana interneta vidē viņam ir svarīga. Savukārt speciālista uzdevums, ņemot vērā klienta vēlmes un sniegto informāciju, kā arī mājaslapas statistikas datus, ir piemeklēt optimālus atslēgvārdus, kas veicinās mājaslapas pozīciju pieaugumu Google.
Kādi atslēgvārdi strādā vislabāk?
Lai virzītais atslēgvārds būtu efektīvs, jāizvēlas tāds, kura meklēšanas biežums ir visaugstākais un kuram nav liela konkurence. Efektīvi pārbaudīt, kuri atslēgvārdi darbojas vislabāk, var ar Pay-Per-Click reklāmas kampaņu, kad reklāmdevējs maksā par klikšķiem uz viņa reklāmas, kas piesaistīta konkrētiem atslēgvārdiem. Šim nolūkam tiek izmantota Google Ads platforma. Plašāk par to iespējams uzzināt mūsu mājaslapas sadaļā Google Ads.
Šie ir dažādi atslēgvārdi un to meklēšanas rezultāti līdz ar to atšķiras. Tiesa, ja esam uzsākuši optimizēt mājaslapu pēc atslēgvārda „kāzu kleitas”, tad iespējamība, ka mājaslapa būs atrodama Google arī pēc atslēgvārda „kleitas kāzu”, paaugstinās. Tomēr visbiežāk, lai uzlabotu mājaslapas atrodamību uz abiem atslēgvārdiem, nepieciešams mērķtiecīgi virzīt katru atslēgvārdu atsevišķi.
Kāpēc vienu atslēgvārdu piedāvājat virzīt vienskaitlī, bet citu – daudzskaitlī?
Izvēloties atslēgvārdus un frāzes, mēs orientējamies pēc populārāko nišas atslēgvārdu statistikas Google un piedāvājam atslēgvārdus tādās formās un vārdu savienojumos, kā to visbiežāk meklē interneta lietotāji. SEO speciālisti ir tie, kam bieži vien jāiedomājas sevi interneta lietotāja vietā, lai varētu sasniegt veiksmīgus rezultātus. Ir pat situācijas, kad dažus atslēgvārdus lietotāji meklē ar gramatiskām vai stilistiskām kļūdām, tomēr, neskatoties uz to, virzot mājaslapu pēc šāda atslēgvārda, tik un tā iespējams palielināt web lapas atrodamību un apmeklējumu skaitu.
Plānotas būtiskas izmaiņas mājaslapas dizainā un struktūrā. Vai tas var ietekmēt pozīcijas meklēšanas rezultātos?
Jā, var, ja izmaiņas netiks veiktas atbilstoši meklētājsistēmu vadlīnijām. Savukārt, ja mājaslapas redizaina procesā netiks mainītas URL adreses, virsraksti, sadaļu nosaukumi un saturs (vai, ja saturs tiks pārveidots atbilstoši SEO principiem), tad mājaslapas dizaina izmaiņas nepasliktinās meklēšanas rezultātus, un apmeklējumu skaits nemazināsies.
Vai obligāti jāveic izmaiņas mājaslapā, uzsākot SEO pakalpojumu?
Jā, vairumā gadījumu izmaiņas ir nepieciešamas, lai palielinātu virzīto mājaslapas sadaļu atbilstību meklēšanas rezultātiem. Visas būtiskās izmaiņas mājaslapā vienmēr tiek pamatotas un saskaņotas ar klientu.
Manai mājaslapai ir divi domēni. Kā tas ietekmē optimizācijas rezultātus?
Ja ir divi vai vairāki domēni vienai mājaslapai, nepieciešams veikt visu domēnu pāradresāciju uz galveno domēnu. Piemēram, ja pamata domēns, kas parādās URL adreses lauciņā, ir www.kazukleitas.lv un ir papildu domēns kazukleitas.lv, tad no otrā domēna ir jāveic 301. redirekts uz atbilstošām galvenā domēna sadaļām. Šis redirekts nodrošinās to, ka lietotāji un meklētājsistēmu roboti nokļūs īstajā mājaslapā ar unikālo saturu. Savukārt, ja pāradresācija netiks veikta, un viena un tā pati mājaslapa atvērsies pēc abām adresēm, var rasties problēmas ar satura dublēšanos, līdz ar to tas vairs neskaitīsies unikāls, bet to meklētājsistēmas neatbalsta.
Vai SEO pakalpojums ir dārgs?
Ņemot vērā daudzos ilgtermiņa ieguvumus, ko sniedz SEO optimizācija meklētājserveriem, neuzskatām, ka tas ir dārgs pakalpojums. To, cik rentabls ir SEO pakalpojums, varēs pamanīt pēc pārdošanas apjomiem. Katras mājaslapas optimizācijas izmaksas tiek noteiktas individuāli. Precīzas izmaksas var uzzināt tikai pēc SEO pakalpojuma pieteikuma iesniegšanas un sarunas ar klientu.