top of page
Writer's pictureLatvijas Tālrunis

Kā pielāgot reklāmu savai mērķauditorijai, neizmantojot 3. pušu sīkfailus?

Ja tava mājaslapa vēl joprojām izmanto 3. pušu sīkfailus – analītiskos datus, kas ļauj izzināt interneta lietotāju darbības internetā un personalizēt viņu pārlūkošanas pieredzi ar mērķētām reklāmām, tad ir pienācis pēdējais laiks rīkoties, jo tuvojas brīdis, kad šo sīkfailu atbalsts pārlūkā Google Chrome tiks pilnībā pārtraukts. Jau šobrīd ir sācies pārejas jeb testēšanas periods, kā rezultātā kopš 4. janvāra sīkfailu atbalsts ir atspējots jau 1% jeb vairāk nekā 30 miljoniem Chrome lietotāju (Chrome lieto vairāk nekā trīs miljardi lietotāju visā pasaulē). Savukārt pavisam 3. pušu sīkfailus Google sola atslēgt šī gada otrajā pusē. Ņemot vērā, ka Chrome pieder 64,73% pasaules interneta pārlūku tirgus (StatCounter, 2023. gada decembra dati), šīs izmaiņas izjutīs iespaidīgs uzņēmumu skaits! Vienlaikus jāsaprot, ka atteikšanās no 3. pušu sīkfailiem nebūt nav šķērslis mārketinga aktivitātēm, bet gan iespēja attīstīties un atrast jaunu, iespējams, pat efektīvāku pieeju mērķauditorijas analīzei.

Blogā skaidrojam, kāpēc šo sīkfailu atbalsts tiek pārtraukts un ko tas nozīmē reklāmdevējiem, kā arī stāstām par lieliskām alternatīvām savas mērķauditorijas izpētei turpmāk.

Kā digitālajā mārketingā pielietoja 3. pušu sīkfailus?

3. pušu sīkfaili bija efektīvs veids, kā iegūt informāciju par lietotāju, piemēram, viņa atrašanās vietu, vecumu, dzimumu, un viņa darbībām internetā, proti, apmeklētajām mājaslapām un to sadaļām, vietnēs pavadīto laiku un veiktajām darbībām, pārvietošanos starp vietnēm. Kā tas strādāja? Piemērs – lietotājs apmeklē interneta veikalu, lai izvēlētos tajā sporta apavus. Tālāk viņš dodas lasīt jaunākās ziņas un ziņu portālos ierauga reklāmas banerus ar sporta apaviem. Lūk, šāda veida mērķētā reklāma iespējama, pateicoties 3. pušu sīkfailiem, kas tika izveidoti, lietotājam apmeklējot interneta veikalu, un ar kuru palīdzību citas vietnes nu var atpazīt konkrēto lietotāju, kurš interesējās par sporta apaviem, lai parādītu viņam relevantu reklāmu.

Kāpēc Google atsakās no 3. pušu sīkfailiem?

Līdz šim trešās puses sīkfaili ir ļāvuši ērti izsekot lietotāju uzvedību, pārlūkojot tīmekli, tomēr šie dati bija pieejami pārāk plašā mērogā. Google vēlas novērst šo izsekošanas iespēju un nodrošināt augstāku lietotāju privātuma līmeni, vienlaikus saglabājot funkcionalitāti, kas ikvienam nodrošina brīvu tiešsaistes satura un pakalpojumu pieejamību, kā arī ļaujot uzņēmumiem arī turpmāk analizēt mērķauditoriju un parādīt lietotājiem atbilstošas reklāmas. Tāpat Google strādā pie risinājumiem cīņai pret surogātpastu un krāpniecību internetā. Kā apgalvo Google, šīs izmaiņas būtiski uzlabos lietotāju privātumu un drošību, tai pašā laikā nodrošinot vietņu īpašniekiem efektīvus rīkus, lai veicinātu biznesa attīstību bez 3. pušu sīkfailiem.

Tomēr atteikšanās no 3. pušu sīkfailiem nenozīmē, ka Google vairs neievāks itin nekādus lietotāju datus. Turpini lasīt un uzzini vairāk!

Kas notiks, kad 3. pušu sīkfaili pazudīs pavisam?

Pēc biznesa lietotņu un programmatūras platformas GetApp veiktās aptaujas datiem 41% aptaujāto mārketinga speciālistu lielākās bažas saistītas ar to, ka nebūs iespējams izsekot korektus lietotāju datus, savukārt 44% speciālistu prognozējuši mārketinga izdevumu pieaugumu par pieciem līdz pat 25%.

Patiesībā jāsatraucas būtu vien tiem uzņēmumiem, kuri 3. pušu sīkfailus izmanto kā vienu no galvenajiem datu avotiem mērķauditorijas analīzei. Tomēr, ņemot vērā to, ka informācija par 3. pušu sīkfailu ēras beigām izskanēja jau 2020. gadā, visdrīzāk, šādu uzņēmumu ir palicis salīdzinoši maz un vairums jau ir veiksmīgi integrējis savā mārketinga stratēģijā citas efektīvas interneta lietotāju analīzes metodes. Ja tomēr esi starp tiem, kuru reklāmas aktivitātēs 3. pušu sīkfaili vēl joprojām spēlē nozīmīgu lomu, rekomendējam sagatavoties pasaulei bez šiem sīkfailiem, ieviešot savā mārketinga stratēģijā kādu no tālāk minētajām alternatīvām!

1. Google neatsakās no visiem sīkfailiem…

… un vēl joprojām “drošībā” paliek pirmās puses sīkfaili – dati, kas pēc noklusējuma tiek ģenerēti un saglabāti mājaslapas apmeklētāja datorā, kad viņš apmeklē konkrēto vietni. Šos sīkfailus izmanto lietotāja pieredzes uzlabošanai, jo tie ir atbildīgi par pierakstīšanās informācijas, lietotāja izvēlētās valodas, iepirkumu groza vienumu un citu iestatījumu atcerēšanos. Izmantojot pirmās puses sīkfailus, var uzzināt, ko lietotājs darījis, apmeklējot konkrēto interneta vietni, redzēt, cik bieži viņš to apmeklē, un iegūt citus pamata analītiskos datus, kas var palīdzēt izstrādāt vai automatizēt efektīvu mārketinga stratēģiju.

Vēl jo vairāk – tehnoloģiju gigants Google jau 2021. gadā pirmās puses sīkfailus nosauca par “vitāli svarīgiem”, zīmoliem cenšoties izveidot spēcīgas attiecības ar saviem klientiem. Līdz ar to šie sīkfaili  ne tikai paliks neskarti – mūsdienu digitālajā pasaulē, kurā privātumam ir tik milzīga nozīme, tie kļūs vēl svarīgāki. Arī Google sola, ka turpinās atbalstīt pirmās puses sīkfailus visās klientu reklāmu platformās, kur viņiem ir tieša saikne ar patērētājiem, kā arī padziļinās atbalstu risinājumiem, kas balstīti uz šīm tiešajām attiecībām starp patērētājiem un zīmoliem.

2. Izmanto sociālo mediju spēku!

Facebook, Instagram, TikTok, Youtube, Pinterest, Twitter, LinkedIn… ir tik daudz platformu, kur sasniegt un izzināt savu mērķauditoriju, atliek vien izvēlēties savam uzņēmumam piemērotāko! Turklāt šobrīd praktiski visas sociālo mediju platformas piedāvā efektīvus un uzticamus reklāmas risinājumus un analītikas instrumentus, ar kuriem eksperimentēt. Tāpat svarīgi, ka, izmantojot dažādus mārketinga kanālus, iespējams iegūt vēl vairāk pirmās puses datu, jo šīs sociālo mediju platformas spēj izsekot patērētājus dažādās viedierīcēs, tiklīdz viņi ir ielogojušies.

3. Konteksta reklāmas

Paredzams, ka līdz ar 3. pušu sīkfailu laikmeta beigām pieaugs konteksta reklāmas nozīme. Tā ir tekstveida, grafiskā, video un cita veida satura reklāma, kas tiek parādīta, balstoties uz lietotāju vaicājumiem interneta meklētājos, kas palīdz izzināt viņu intereses. Tāpat konteksta reklāmu var izveidot, par pamatu ņemot tādus datus jeb konteksta signālus kā diena un laiks, valsts, laikapstākļi, satiksmes noslogotība, konkrētās mājaslapas saturs, atrašanās vieta u. c.

Konteksta reklāmai ir vairākas priekšrocības. Pirmkārt, tā ir vienkāršs un rentabls risinājums – izmantojot konteksta reklāmu, nav nepieciešami instrumenti, kas apkopo un analizē datus, jo netiek izsekota interneta lietotāju uzvedība. Otrkārt, ar konteksta reklāmu ir sarežģīti pārkāpt konfidencialitātes noteikumus, jo, lai parādītu reklāmu, balstoties uz satura kontekstu, nav nepieciešamības izsekot lietotājus. Tas nozīmē, ka nav pamata bažām ne par Vispārīgo datu aizsardzības regulu (GDPR), ne arīdzan par citiem ar privātumu saistītiem noteikumiem, kas var nākotnē parādīties. Un treškārt, konteksta reklāma ir mazāk uzkrītoša, līdz ar to maz ticams, ka tā varētu izraisīt aizkaitinājumu interneta lietotājam, jo galu galā tā ir saistīta ar to saturu, ko viņš pats ir meklējis un lasījis.

4. Google Privacy Sandbox

Rūpējoties par lietotāju privātumu un vienlaikus cenšoties nodrošināt uzņēmumiem iespējas parādīt mērķētas reklāmas, kas balstītas uz lietotāju interesēm un uzvedību internetā, 2019. gadā Google sāka strādāt pie risinājumiem, kas kompensēs 3. pušu sīkfailu atspējošanu. Viens no risinājumiem ir Privacy Sandbox, kas ietver vairākas tehnoloģijas, kuras vieno mērķis aizsargāt lietotāju datus un vienlaikus palīdzēt uzņēmumiem īstenot mārketinga stratēģijas. Privacy Sandbox vēl ir izstrādes stadijā, taču Google aicina nozares dalībniekus – tīmekļa pārlūkprogrammmas, tiešsaistes izdevējus, reklāmu tehnoloģiju uzņēmumus, reklāmdevējus un izstrādātājus – piedalīties šo jauno tehnoloģiju izstrādē un testēšanā. Sekot līdzi jaunākajai informācijai par Privacy Sandbox var Google blogā.

1) Topics API

2022. gada janvārī Google iepazīstināja ar Topics API, vienu no Privacy Sandbox tehnoloģijām, kas turpmāk kalpos par pamatu mērķētajām reklāmām. Topics API ļauj pārlūkprogrammai kopīgot informāciju par lietotāja interesēm, neatklājot lietotāja pārlūkošanas darbības, tādējādi nodrošinot uz interesēm balstītu reklamēšanu (ang. IBA – interes-based advertising).

Proti, agrāk lietotāja intereses tika noteiktas, izsekojot viņa pārlūkošanas uzvedību ar 3. pušu sīkfailu palīdzību. Savukārt ar Topics API katrai apmeklētajai vietnei tiek piešķirta noteikta tēma jeb interešu kategorija atbilstoši konkrētajā resursā publicētajam saturam, piemēram, “teniss”, “dārzkopība”, “arhitektūra” u. c. Un, kad lietotājs apmeklē kādu vietni, Topics API atklāj šim resursam un tā reklāmas partneriem tikai un vienīgi lietotāju interesējošās tēmas, nevis informāciju par viņa darbībām internetā. Turklāt šie dati glabājas tikai lietotāja ierīcē un netiek pārsūtīti uz ārējiem serveriem, tostarp Google. Arī pats lietotājs var redzēt šīs tēmas pārlūkprogrammas iestatījumos un noņemt, ja kāda no tām nav atbilstoša, kā arī pilnībā atspējot šo funkciju.

Šobrīd šī algoritma arsenālā jau ir aptuveni 350 tēmu, taču izstrādātāju mērķis ir izveidot ap pieciem tūkstošiem tēmu, ar kuru palīdzību lietotāja intereses būs iespējams noteikt precīzāk.

2) Protected Audience API

Vēl viena Privacy Sandbox tehnoloģija ir Protected Audience API – jauna pieeja remārketingā un darbā ar mērķauditoriju, kas ļauj reklāmdevējiem atkārtoti mijiedarboties ar vietņu apmeklētājiem, neizmantojot 3. pušu sīkfailus un nepārkāpjot privātuma robežas. Šī tehnoloģija ļauj parādīt lietotājiem atbilstošas reklāmas, balstoties uz interešu grupām – auditoriju, kur vieno kopīgas intereses un kas atbilst remārketinga mērķa grupai. Proti, kad lietotājs apmeklē kādu mājaslapu, interešu grupas īpašnieks, piemēram, reklāmdevējs, var pieprasīt lietotāja pārlūkprogrammai pievienot viņu attiecīgai interešu grupai. Rezultātā, kad lietotājs nākamreiz apmeklēs vietni, tajā esošā reklāmas lauka pārdevējs var pielietot Protected Audience API, lai aktivizētu īpašu izsoli, kuras ceļā tiks izvēlēta un parādīta lietotāja interesēm atbilstošākā reklāma. Šobrīd Protected Audience API ir pieejams testēšanai.

3) Attribution Reporting API

Attribution Reporting API ir daļa no Privacy Sandbox – risinājums, kas, neizmantojot starpvietņu identifikatorus, ļauj iegūt pārskatu, kad lietotāja darbība noved pie reklāmguvuma, piemēram, lietotājs noklikšķina uz reklāmas un vēlāk pabeidz pirkumu. Attribution Reporting API sniedz informāciju par reklāmguvumiem no reklāmu klikšķiem un skatījumiem, reklāmām sociālajos tīklos vai meklētājprogrammu rezultātu lapās u. tml. Šobrīd Attribution Reporting API ir aktīvā izstrādes fāzē.

Nobeigumā vēlamies uzsvērt, ka Google atteikšanās no 3. pušu sīkfailiem nebūt nav uzskatāms par šķērsli uzņēmuma popularizēšanai digitālajā vidē. Tiesa, tas ir izaicinājums digitālā mārketinga pasaulē, taču esam pārliecināti, ka šis izaicinājums nesīs pozitīvas pārmaiņas, kurās ieguvēji būs visi – gan patērētāji, kuri varēs justies drošāk par saviem datiem, pārlūkojot internetu, gan reklāmdevēji, kuri iemācīsies izmantot arvien jaunus un efektīvākus risinājumus mērķauditorijas sasniegšanai un biznesa attīstības veicināšanai.

Arī mēs, Latvijas Tālruņa komanda, regulāri sekojam līdzi izmaiņām digitālajā pasaulē un ciešā sadarbībā ar citiem pieredzes bagātiem digitālā mārketinga jomas ekspertiem rūpējamies par to, lai klientiem nodrošinātu labākos risinājumus, kā efektīvi sasniegt savu mērķauditoriju ar kvalitatīvu un uzrunājošu reklāmu!

Atceries – veiksmīgs uzņēmums ir tāds, kurš spēj būt elastīgs un mainīties līdzi laikam, saredzot ieguvumus tur, kur konkurenti redz šķēršļus!


88 views0 comments

Comentarios


bottom of page