SEO draudzīgi attēli kā mērķauditorijas magnēts: 8 padomi, kā optimizēt attēlus tavā mājaslapā
top of page

SEO draudzīgi attēli kā mērķauditorijas magnēts: 8 padomi, kā optimizēt attēlus tavā mājaslapā

Kā panākt, lai attēli tavā mājaslapā kļūtu par jaudīgu magnētu, kas piesaista papildu apmeklētāju plūsmu tavai vietnei? Īsā atbilde – attēlu optimizācija meklētājsistēmām!

socialo-tiklu-tendences

Tu jau zini – jo vairāk lietotāju apmeklēs tavu mājaslapu, jo augstākas izredzes iegūt jaunus klientus un biznesa partnerus. Tāpat nav noslēpums, ka mājaslapas atrodamības un apmeklējuma uzlabošanā būtiska nozīme ir SEO optimizācijai. Tomēr nereti, domājot par mājaslapas satura optimizāciju, novārtā tiek atstāts kāds būtisks elements – attēli. Un velti, jo tieši vizuālais saturs visvairāk piesaista cilvēku uzmanību. Tam ir arī zinātnisks pamatojums – cilvēka smadzenes spēj apstrādāt attēlus vien 13 milisekundēs – 60 000 reižu ātrāk nekā tekstu (!). Iespējams, tieši tāpēc saturs ar attēliem ļauj iegūt par 94% vairāk skatījumu nekā bez tiem. Tomēr, lai šos attēlus kāds ieraudzītu, ir svarīgi tos optimizēt.

Kādus ieguvumus sniedz SEO draudzīgi attēli, un ko darīt, lai tie kļūtu par spēcīgu instrumentu mājaslapas apmeklētāju – tavu potenciālo klientu – piesaistei? Turpini lasīt!

Ko tu iegūsi, optimizējot mājaslapas attēlus?

Savā praksē esam saskārušies ar tādām mājaslapām, kurās attēli vai nu nav optimizēti meklētājprogrammām nemaz, vai tas izdarīts tikai daļēji. Šādas mājaslapas nespēj pilnībā realizēt savu potenciālu.

Kādu rezultātu sagaidīt, pievēršot pienācīgas rūpes attēlu optimizācijai?

1. Tava mājaslapa iegūs papildu apmeklējumu. Ievadot Google meklētājā interesējošo atslēgvārdu, mums ir iespēja atlases rezultātos aplūkot ne tikai teksta rezultātus jeb vietnes, kas atbilst meklēšanas kritērijam, bet arī attēlus.

Attēlu meklēšana Google
Attēlu meklēšana Google

Izmantojot šo meklēšanas sadaļu, lietotājs var nokļūt mājaslapā, piemēram, ja viņu ir ieinteresējuši kādas infografikas dati, vai ja viņš vēlas kādu attēlu apskatīt pilnā izmērā, kā arī, ja viņu vienkārši uzrunājis pats attēls un viņš vēlas iegūt plašāku informāciju. Optimizējot attēlus, arī tavai mājaslapai ir iespēja parādīties Google attēlu rezultātos, tādējādi piesaistot papildu apmeklētāju uzmanību. Google Image Search bieži izmanto, lai atrastu meklēto ātrāk. Statistika liecina, ka Google Image Search  veido 10% no Google apmeklējuma, un ik dienu to izmanto aptuveni vienu miljardu reižu. Nereti kvalitatīvas un optimizētas bildes nokļūst Google attēlu rezultātu topā arī tad, ja pati mājaslapa, kurā tās publicētas, nav atrodama pirmajā meklēšanas rezultātu lapā. BET tas nebūt nenozīmē, ka var mazāk uzmanības veltīt pārējam mājaslapas saturam un vairāk koncentrēties uz attēliem. Mājaslapa ir viens veselums, līdz ar to vislielākā tās efektivitāte un pienesums biznesam tiks sasniegti, veltot pienācīgu uzmanību katram mājaslapā esošajam elementam.

Attēli pie Google meklēšanas atlases teksta rezultātiem
Attēli Google meklēšanas teksta rezultātos

Tāpat attēli var parādīties arī teksta rezultātu lapā blakus meta virsrakstam un aprakstam, tādējādi padarot mājaslapu pamanāmāku un veicinot tās apmeklējumu.

2. Tiks veicināts konversiju jeb pirkumu skaita pieaugums. Attēli, kas nevis vienkārši “atšķaida” mājaslapas tekstu, bet pilnvērtīgi to papildina, ievērojami palielina apmeklētāju iesaisti. Kvalitatīvas ilustrācijas un infografikas vienkāršo informācijas uztveri, mudina turpināt lasīt un palikt lapā. Tas viss palielina mērķa darbības pabeigšanas iespējamību. Pat tad, ja apmeklētājs neveic pirkumu, laiks, ko viņš pavada vietnē, nāks tavai mājaslapai tikai par labu (par to nākamajā punktā).

3. Uzlabosies vietnes reitings Google. Jo lielāks vietnē pavadītais laiks, jo augstāks novērtējums no Google – meklētājsistēmai, novērtējot lapas atbilstību, tas ir būtisks rādītājs un, pamatojoties uz to, Google var konkrēto mājaslapu parādīt augstāk meklēšanas rezultātos. Kas vēl ir svarīgi, SEO optimizēti attēli palīdz piesaistīt mājaslapai mērķauditoriju. Tāpēc iekļauj atbilstošus atslēgvārdus attēlu meta tagos un aprakstos, lai palīdzētu potenciālajiem klientiem atrast konkrēto saturu ātrāk.

4. Paaugstināsies mājaslapas un tās sadaļu ielādes ātrums. Ja attēli būs pārāk lieli, ir risks, ka mājaslapa strādās lēnāk un ar kļūdām. Tas savukārt var kļūt par iemeslu ne tikai potenciālo klientu aiziešanai no tavas mājaslapas, bet arī var negatīvi ietekmēt mājaslapas pozīcijas Google. Optimizējot attēlus, no šīm negatīvajām sekām var veiksmīgi izvairīties.

5. Uzlabosies satura pievilcība. Tekstu, kas papildināts ar attēliem, ir vienkāršāk uztvert. Dažkārt attēlu optimizācija mēdz būt pat svarīgāka nekā teksta optimizācija – piemēram, skaistumkopšanas salona klientiem, visticamāk, nebūs ērti orientēties pakalpojumu klāstā tikai pēc teksta apraksta vien. Līdzīgi ir ar interneta veikaliem, kāzu kleitu saloniem, interjera dizaina studijām, restorāniem, fotografēšanas pakalpojumiem un citām jomām, kur būtiska, pat izšķiroša loma klienta izvēlē ir produkta /pakalpojuma vizuālajam izskatam. Tomēr svarīgi ir izmantot augstas kvalitātes attēlus – tā tu padarīsi mājaslapu pievilcīgāku apmeklētājiem un izpelnīsies augstāku novērtējumu arī no meklētājprogrammām.

6. Uzlabosies pārlūkojamība dažādās ierīcēs. Optimizēti attēli nevainojami darbojas dažādās ierīcēs un pārlūkprogrammās, kā rezultātā iespējams piesaistīt plašāku auditoriju – gan to, kas dod priekšroku stacionārajiem un portatīvajiem datoriem, gan to, kas ikdienā internetu pārlūko no viedtālruņa vai planšetdatora.

8 padomi, kā padarīt mājaslapas attēlus SEO draudzīgus

1. Apdomā attēlu saturu. Pirms meklēt attēlus fotobankās jeb stokos vai veidot tos pašam, padomā, ko tieši tavas mājaslapas apmeklētājam vajadzētu tajos redzēt. Attēlam ir jābūt saskaņotam ar saturu, kas to ieskauj, un ideālā variantā jāpapildina to, plašāk atspoguļojot teksta tēmu. Lai būtu vieglāk izlemt, ir vērts paeksperimentēt ar Google – kādus attēlus tas parāda rezultātos, ievadot tavai mājaslapai atbilstošus atslēgvārdus?

2. Ievēro meklētājprogrammu prasības. Nepietiek vien atrast vai izveidot pievilcīgu attēlu – ir svarīgi arī pārliecināties, ka tas ir atbilstošs meklētāju tehniskajām prasībām. Piemēram, Google rekomendē tādu formātu kā JPEG, PNG un GIF vietā izmantot jaunākas paaudzes attēlu formātus – AVIF un WebP. Protams, ja izmantosi jau ierastos attēlu formātus, nekas slikts nenotiks, taču AVIF un WebP palīdzēs mājaslapai ielādēties ātrāk, kas savukārt veicinās tās atrodamību internetā.

3. Attēla izmērs un faila lielums. No attēla izmēra un tā faila lieluma atkarīgs mājaslapas ielādes ātrums. Jo lielāks fails, jo ilgāk attēls ielādēsies, atverot mājaslapu. Un jo ilgāku laiku aizņems attēla ielāde, jo lielāka iespējamība, ka lietotājam radīsies vēlme tavu mājaslapu pamest, tā arī nesagaidot rezultātu. Kā minējām iepriekš, meklētājiem nepatīk arī, ja kopumā mājaslapa un tās atvērumi ilgi ielādējas, jo tas pasliktina lietotāju pieredzi, un kā sekas tam ir vietnes pozīciju krišanās meklēšanas rezultātos.

Optimālais attēlu izmērs mājaslapā atkarīgs no pielietojuma, piemēram, vai tas ir fona attēls, banera attēls, bloga attēls u. tml. Saskaņā ar vispārīgām vadlīnijām darbvirsmām ar izšķirtspēju 1920 x 1080 px, kas, kā parāda statistika, ir viena no populārākajām, ieteicamais bloga (mājaslapas teksts) attēla izmērs ir 1200 x 630 px ar malu attiecību 3:2. Fonam – 1920 x 1080 px ar malu attiecību 16:9, bet galvenajam jeb centrālajam attēlam (piesaistošs attēls, kas parasti tiek izvietots vietnes augšdaļā un ko apmeklētāji ierauga kā pirmo) – 1280 x 720 px ar malu attiecību 16:9. Ar adaptīvu mājaslapas dizainu (ang. responsive web design) attēli tiks automātiski pielāgoti atbilstoši ierīcei, kurā mājaslapa tiek pārlūkota, kas arī ir ļoti svarīgi meklētājprogrammām. Savukārt optimālais attēla faila lielums ir no 100 līdz 200 KB, tomēr, tāpat kā attēla izmēru gadījumā, arī lielums ir atkarīgs no attēla pielietojuma. Piemēram, ja attēlu paredzēts izmantot kā mājaslapas titulbildi, tad prioritāte ir kvalitāte, vienlaikus pievēršot uzmanību tam, lai šī attēla dēļ nepalēninās mājaslapas atvēruma ielāde.

Ja attēli ir par lielu, iespējams izmantot kādu no tiešsaistes attēlu saspiešanas jeb kompresēšanas (ang. image compressor) rīkiem, savukārt, ja mājaslapā plānots ievietot lielu attēlu daudzumu, var uzstādīt mājaslapas CMS sistēmā spraudni (ang. plug-in), kas veic to pašu uzdevumu no administratora paneļa.

4. Attēla kvalitāte. Optimizējot attēlus, jāatrod zelta vidusceļš starp grafikas izmēru un kvalitāti, jo saturs galvenokārt ir paredzēts lietotājam. Seko līdzi tam, lai attēli būtu skaidri un vizuāli pievilcīgi. Tāpat par kvalitatīvu attēlu tiek uzskatīts tāds, kas ir ar atbilstošu aprakstu un saskan ar tam apkārt esošā teksta kontekstu.

5. Izvēlies atbilstošus attēlus. Google augstu novērtē unikālu saturu. Tas attiecas gan uz tekstu, gan attēliem. Kur iegūt unikālus attēlus? Daži piemēri:

  • Ekrānšāviņi. Piemēram, informatīvos rakstos un instrukcijās ļoti noderēs ekrānuzņēmums, kas ilustrē procedūru vai apstiprina uzrakstīto. Ekrānuzņēmumam var pievienot bultiņas, piezīmes un parakstus, padarot to vieglāk saprotamu un jēgpilnāku;

  • Fotogrāfijas – tevis paša vai fotogrāfa uzņemtas, nevis atrastas internetā. Tās var būt tevis piedāvāto produktu, pakalpojuma sniegšanas procesa, ražošanas procesa un citas fotogrāfijas, kas saistītas tieši ar tavu uzņēmumu;

  • Infografikas. Tekstu mājaslapā var lieliski ilustrēt ar krāsainām diagrammām, grafikiem, kā arī attēliem, kuros kombinēti grafiski elementi ar īsu, vienkārši uztveramu tekstu. Papildus satura unikalitātei infografikām ir vēl viena priekšrocība – vietnes apmeklētājiem ar to palīdzību būs vieglāk uztvert un atcerēties informāciju. Infografikas izveidei mūsdienās ir pieejami daudzi tiešsaistes rīki, piemēram, Canva, Venngage un citi;

  • Mākslīgā intelekta radīti attēli. Mūsdienās ir brīvi pieejama virkne mākslīgā intelekta rīku, kas pēc teksta pieprasījuma spēj pāris minūšu laikā ģenerēt unikālu attēlu. Tiesa gan, var būt nepieciešami vairāki mēģinājumi, lai korekti noformulētu savu pieprasījumu mākslīgajam intelektam un iegūtu vēlamo rezultātu, tomēr arī tas ir labs veids, kā iegūt unikālu attēlu;

  • Fotobankas. Dažādus attēlus var atrast arī bezmaksas fotobankās, piemēram, Pexels.com, Pixabay.com, Unsplash.com u. c. Vēl viens veids, kā atrast attēlus ar lietošanas tiesībām, ir, izmantojot Google attēlu meklētāja filtru.

Attēlu meklēšana, izmantojot Google attēlu atlases filtru
Google attēlu meklētāja filtra izmantošana

Ievadi Google attēlu meklētājā interesējošo atslēgas vārdu, izvēlies sadaļu “Rīki” un pie filtra “Lietošanas tiesības” izvēlies “Creative Commons licences”.

Norādīta vieta, kur meklēt informāciju par attēla licenci
Informācija par attēla licenci

Kad atrodi piemērotu attēlu, izpēti informāciju par tā licenci.

Savukārt, ja izmanto maksas fotobanku attēlus, atceries – pat nopirktam attēlam ir licence ar ierobežojumiem, piemēram, var būt liegums attēlu izmantot komerciālos nolūkos vai rediģēt to. Tāpēc vienmēr, lai kur attēli tiktu ņemti, izlasi to izmantošanas nosacījumus, lai izvairītos no autortiesību pārkāpuma;

  • Rediģēti attēli. Unikālu attēlu var izveidot arī no jau esoša attēla, ko var meklēt gan maksas, gan bezmaksas fotobankās (atceries par attēla izmantošanas nosacījumiem). Piemēram, attēlu var papildināt ar tekstu, mainīt tā krāsu gammu, apgriezt, paplašināt, izveidot kompozīciju no vairākiem attēliem.

6. Piešķir attēliem piemērotus nosaukumus. Attēla faila nosaukums palīdz meklētājprogrammām to identificēt. Pareiza nosaukuma piešķiršana attēla failam nav tik viegls uzdevums, kā pirmajā brīdī varētu šķist. Pirmkārt, nosaukumā nedrīkst būt mīkstinājuma un garumzīmes, jāizmanto tikai latīņu burti. Otrkārt, atstarpju vietā attēla nosaukumā jāizmanto defises “-“. To neievērojot, attēlu nosaukumi meklētājsistēmās atrādīsies ar kļūdām. Papildus tehniskajām prasībām ir jāievēro arī saturiskās prasības. Faila nosaukumam ir jāatbilst attēla saturam un mājaslapas tematikai. Noteikti neatstāj oriģinālo attēla faila nosaukumu, piemēram, “IMG00234”, bet gan izmanto aprakstošus nosaukumus, piemēram, “baltas-sieviesu-nike-air-force-1-kedas.jpg”. Tas palīdzēs meklētājprogrammām noteikt attēlā redzamo un sasaistīt to ar vietnes kontekstu. Īpaša uzmanība nosaukumiem jāpievērš, ja attēli paredzēti internetveikalam – tiem jāatspoguļo pilns preces nosaukums labākai atrodamībai Google.

7. Atribūts ALT. ALT atribūts it būtisks attēlu SEO optimizācijas elements. Tas ir attēla tekstveida apraksts, kas tiek parādīts gadījumos, kad dažādu iemeslu dēļ attēla ielāde nenotiek. Tāpat ALT tekstu atskaņo ekrānlasītāji, lai cilvēkiem ar redzes traucējumiem aprakstītu attēlā redzamo. Arī meklētājsistēmas izmanto šo atribūtu, lai saprastu, kas redzams attēlā, un  pareizi to indeksētu, un pēc tam, balstoties uz šo informāciju, piedāvātu lietotājiem labākos attēlus atbilstoši viņu meklēšanas pieprasījumiem. Tāpēc, optimizējot attēlus, neaizmirsti ALT atribūtā pievienot aprakstošu atslēgvārdu vai frāzi, kas atbilst attēlā redzamajam.

8. Apkārtējais teksts. Neskatoties uz mākslīgā intelekta straujo attīstību, meklētājsistēmas pagaidām nevar atpazīt attēlā redzamo, tāpēc, lai piedāvātu korektus meklēšanas atlases rezultātus, meklētājsistēmu algoritmi orientējas pēc apkārtējā teksta. Piemēram, ļoti palīdz attēlu paraksti (ang. captions) – teksta apraksti pie attēliem. Tie papildus attēla faila nosaukumam un ALT tekstam palīdz labāk aprakstīt attēlā redzamo un sasaistīt to ar mājaslapas satura kontekstu. Parūpējies par precīzu attēla parakstu, izmantojot atslēgvārdus un frāzes, kas saistītas ar tavu darbības sfēru, un izvieto attēlu blakus atbilstošam tekstam – tā tu palīdzēsi meklēšanas robotiem vieglāk noteikt attēla saturu, kas savukārt labvēlīgi ietekmēs attēlu un tavas mājaslapas SEO. Tāpat attēlu paraksti ir labs veids, kā piesaistīt un noturēt lietotāja uzmanību, kad lietotājs nav noskaņots lasīt visu tekstu, tāpēc svarīgi parakstā kompakti pasniegt noderīgu informāciju, kas nav pretrunā ar attēla saturu.

Atceries – attēlu optimizācija sastāv no vairākām darbībām (to ir krietni vairāk nekā minējām šajā blogā) un katrai no tām ir būtiska nozīme SEO stratēģijas veiksmīgā īstenošanā.  Protams, mājaslapai nāks par labu, ja būs paveiktas arī dažas atsevišķas attēlu optimizācijas darbības, piemēram, pielāgoti bilžu izmēri vai pievienoti alternatīvie teksti, tomēr visefektīvāko rezultātu mājaslapas SEO optimizācijā var nodrošināt tikai ar kompleksu pieeju.

55 views0 comments
bottom of page